Na Zurbaràn

 

Op 17 jarige leeftijd werd Laurent Reypens geconfronteerd met de reproductie van een schilderijtje, van de Spaanse schilder Francesco de Zurbaràn. Een wonderbaarlijke afbeelding van citroenen. Dit beeld bleef altijd in zijn gedachten, tot er in 2015 grote overzichtstentoonstellingen kwamen in Brussel en Düsseldorf. Een revelatie. De overweldigende religieuze composities. De monniken met hun zwart-witte pijen. De intieme stillevens. Het 'Paaslammetje'. De indrukwekkende overgang van licht naar donker. Hoe Zurbaràn de vezels van het canvas hiervoor gebruikt. Zijn clair-obscure. Na dertig jaar enkel op paneel geschilderd te hebben, gebruikt Laurent Reypens ook weer ongeprepareerd maar gelijmd West Vlaams linnen.

Francisco de Zurbaràn (1598 - 1664)

 

Hij behoort tot de meest vooraanstaande kunstenaars van de Spaanse Gouden Eeuw en dit tegen de achtergrond van de Contrareformatie.

Zurbaràn die gespecialiseerd is in religieuze thema's en christelijke motieven, is een meester in het levendig overbrengen van de zin van religieus geloof en hierin slaagt hij beter dan de meesten van zijn tijdgenoten. Zijn beelden van heiligen en altaarstukken tonen afbeeldingen van ascetische monniken, maar ook van vrouwen gekleed in kostbare gewaden. De figuren openbaren zich als echte martelaren wanneer men ze bekijkt met de nodige kennis en in het perspectief van hun heiligenlegenden.

Zurbaràn wordt beschouwd als een uitzonderlijk virtuoos kunstenaar, omdat hij heel tactiel schildert: een lamsvel of de textuur van wol, zijde of brokaat, net als de waterval van plooien van de verschillende kledingstukken zijn heel tastbaar en overtuigend weergegeven. "Je bent niet alleen de schilder van de koning, maar ook de koning onder de schilders", riep Philipp IV koning van Spanje uit tegen de alom gerespecteerde Zurbaràn.

 

40 cm x 45 cm
55 cm x 64 cm
60 cm x 30 cm
240 cm x 120 cm
300 cm x 90 cm
120 cm x 120 cm