De kommen van Laurent Reypens

 

Laurent Reypens heeft zich al van bij het begin van zijn artistieke loopbaan voortdurend met het verschijnsel kom ingelaten. Hij was geboeid door de stilte en de eenvoud van het stilleven. Laurent had het voor de contemplatieve rust die uitgaat van alledaagse dingen. Hij bezigt steeds dezelfde kom van Royal Boch met een even eerlijke als universele vormgeving: halfrond en staande op een kleine voet.

Wat doet Laurent met die kom ? Hij plaatst ze in vele variaties in serie op zijn doeken. De kom is zijn handschrift. Het gaat niet om de kom, zoals het in een gedicht niet gaat om de letters, maar om wat ze in hun volgorde uitdrukken. De stapelingen zijn zeer divers en stralen meestal rust uit, maar niet altijd. Soms heb je het ongemakkelijk gevoel dat de kommen op je afkomen, dat ze hun massa gebruiken om nadrukkelijk aanwezig te zijn. Dan ogen ze sterker dan alleen maar dragers van sublieme licht- en tintschakeringen. De stemmingen van de kunstenaar zijn af te lezen: een doek met zwarte kommen is in een andere “mood” gemaakt dan een met lichte kommen, fel verzacht door een innemend sfumato…Treffend is het uitsluitend gebruik van de onderkant, waar meer grafische rijkdom in zit door de nauwere voetlijn, en waardoor de negatie van het gebruiksvoorwerp wordt bevestigd. Laurent Reypens schildert een eindeloze variatie aan curven, verdiept zich tenvolle in de repetitieve kracht, die zijn werken een gedreven dynamiek schenkt en ze zo abstract mogelijk maakt.

Zo is het werk van Laurent Reypens geëvolueerd van een uitgepuurd stilleven naar een sterke lineaire en picturale compositie, gestoeld op één object dat in veelvoud wordt aangewend een ongemeen boeiende kunst doet ontstaan.

 

Augustus 2008

Jan Walgrave, Ere-Conservator van de Provinciale musea Antwerpen